Interzicerea motoarelor termice – încă o decizie mioapă UE?
Comisia Europeană este pe cale să interzică televizoarele cu un consum mare de energie, asta însemnând că europenii nu vor mai putea avea acces, începând cu anul 2023, la cale mai performate televizoare. Măsura ar veni după ce Comisia i-a lăsat pe europeni fără aspiratoare, prin normele ce reduc puterea motoarelor electrice, după ce a realizat o tranziție la becurile economice mult mai scumpe și cu o uzură morală planificată mult mai rapida decât cea înscrisă pe etichetă, după ce a Comisia Europeana a decis oprirea totală a producției de automobile cu motoare termice începând din 2035. Această din urmă decizie a renăscut dezbaterea motoare termice versus motoare electrice, ce părea încheiată încă din momentul scandalului Dieselgate, în urmă cu aproape 15 ani.
”Orice tranziție trebuie să ia în calcul impactul asupra celor mai săraci. Dacă ești sărac, tot poți găsi o mie de euro pentru a cumpăra un automobil cu motor diesel la mâna a doua. Însă nu poți beneficia de finanțare pentru acea mașină, chiar dacă are sens din punct de vedere economic să faci un împrumut pentru a beneficia de un cost anual mai mic pentru transport”, scrie Eurointelligence.
Jurnalistul francez Francois-Xavier Pietri prezintă pentru Corse Matin ancheta pe care a realizat-o pe tema automobilelor electrice. El consideră că decizia trecerii rapide la motoarele electrice este pur politică și va avea grave consecințe economice, sociale și chiar de mediu.
”Ancheta mea arată că decizia Bruxellesului de a nu se mai produce motoare termice este una pur politică, care nu a luat în calcul consecințele indirecte ale acestei opțiuni atât pe plan social, cât și în privința mediului. A fost opțiunea cea mai ușoară. Comisia Europeană și-a propus să atingă obiectivul de zero emisii de dioxid de carbon până în 2050 și nu a privit decât spre acest obiectiv. Cum să-l atingă? Să transforme aviația? Nu este posibil atât de repede. Să transforme industria? Este foarte dificil. Să transforme agricultura, care acum produce mai mult dioxid de carbon decât toate automobilele (20% la nivel global, contra 15%)? Era prea complicat, cel puțin în Franța. Prin urmare, a ales sectorul în care era cel mai simplu – automobilul. Nu este complicat să transformi un motor termic într-unul electric. Nici măcar nu le-a mai lăsat timp constructorilor să-și încheie cercetările pentru motoarele pe benzina care să consume doar doi litri la suta de kilometri și să nu emită decât foarte puțin dioxid de carbon. Am oprit totul peste noapte! Din punct de vedere strategic și industrial, este un pas înapoi extraordinar.
Pentru constructori, trecerea aceasta forțată la motoarele electrice este o ocazie de a-și reface imaginea după scandalul Dieselgate. Apoi, investițiile vor fi foarte rentabile. Marii constructori vor avea nevoie de doar trei angajați pentru a produce un motor electric, față de cinci pentru un motor termic. Este vorba despre o reducere de costuri prin reducerea numărului de angajați. Apoi, vehiculele electrice se vând la prețuri mult mai mari, cu mai multă valoare adăugată. În cazul Renault, un Zoe costă 32.000 de euro, iar un Clio costă 19.000. Profitul este mult mai mare în cazul vehiculului electric. Chiar și așa, constructorii sunt sceptici. Ei știu ce fel de probleme vor urma, dar, neavând de ales, au urmat calea Comisiei Europene!
Pentru utilizarea de zi cu zi, în oraș, mașina electrică nu pune nicio problemă, cu condiția de a o putea încărca la domiciliu. Dacă faceți drumuri lungi, așa cum se întâmplă în vacanțe, vă veți pierde libertatea. Libertatea constă în a merge unde vrei. Bateriile se descarcă mult mai repede decât te anunță. Media autonomiei unei baterii în Franța este de 300 de km. În cazul unui motor termic, media autonomiei este dublă. Apar apoi problemele reîncărcării bateriei, rezervarea unui loc începând din momentul în care bateria ajunge la jumătate. În Franța exista 700 de operatori care au 1.300 de contracte diferite pentru încărcarea bateriilor, iar prețurile au crescut de cinci ori. Este o junglă privată și nu putem decât să sperăm că se va reglementa prin forța lucrurilor. Astăzi, 100 de km. pe autostradă cu Zoe costă 15 euro, în timp ce cu un motor termic costă 10 euro, asta la prețul foarte mare al carburanților. Tesla a triplat prețurile la stațiile de încărcare in ultimii doi ani.
Este șocant apoi modul în care îi tratăm pe săraci în comparație cu cei bogați. O mașină electrică este cu 50% mai scumpă decât una termică. Majoritatea francezilor nu-și permit o mașină electrică. Dacă Carlos Tvares (președintele Stellantins, grupul din care fac parte Fiat, Peugeot, Chrysler, Dodge, Citroen, Maserati) a spus că prețurile se vor alinia, asta se va întâmpla prin scumpirea mașinilor cu motor termic, pentru că nu este niciun motiv ca prețul litiului, cobaltului și al altor metale rare să scadă. Aceste materii prime pentru baterii sunt deținute de puține țări, care vor stabili prețuri tot mai mari. În primul mandat al lui Emmanuel Macron, statul a cheltuit cinci miliarde de euro pentru a ajuta cetățenii să-și cumpere mașini electrice. Avem însă o ecuație de rezolvat: taxele pentru carburanți au fost de 40 de miliarde de euro pe an. Dacă se va trece la mașinile electrice, cele 40 de miliarde vor trebui căutate în alta parte…
Mașinile electrice discriminează pe mai multe niveluri. În primul rând, au fost excluși din centrul orașelor cei care au mașini diesel, ceea ce este o discriminare pe bază de venituri. Cel care nu are bani pentru o mașină scumpa nu mai are dreptul de a circula. Apoi, mașina electrică scumpă nu mai este neapărat cea mai luxoasă, ci cea cu autonomia mai mare. Este uluitor, dar un Renault Zoe consumă mai mult pe autostradă decât un Porsche Taycan electric! Încărcătoarele Porsche sunt mai puternice și mai rapide.
La intrarea pe piață, mașina electrică are deja un deficit ecologic, din procesul de fabricație. Minele de cobalt din Congo sunt foarte poluante, iar acolo lucrează copii plătiți cu un dolar pe zi. Minele acestea sunt deținute în proporție de 80% de chinezi. Pentru a extrage o tonă de litiu sunt necesari un milion de litri de apă. Asta înseamnă că pentru o baterie se consumă apa pe care o folosesc 500 de persoane vreme de un an. Apoi avem poluarea legată de utilizarea propriu-zisă a mașinii electrice. În Polonia, care este și ea vizată de trecerea la motoarele electrice până în 2035, 70% din energie este produsă prin arderea cărbunelui. În Corsica, toată energia este produsă prin arderea păcurii. Asta înseamnă că mașina electrică își face plinul cu păcură. Iar apoi avem de-a face și cu reciclarea bateriilor.”
Sursa: Cotidianul
Your point of view caught my eye and was very interesting. Thanks. I have a question for you.
Thanks for sharing. I read many of your blog posts, cool, your blog is very good.
Your article helped me a lot, is there any more related content? Thanks!